نکاتی سودمند برای خرید تجهیزات دست دوم زنبورداری

خرید تجهیزات زنبورداری یکی از مهمترین گام هایی است که باید هر زنبوردار در ابتدای تاسیس زنبورستان بر دارد. با این حال در نیمه های راه هم ممکن است نیاز باشد برخی از تجهیزات نوسازی شده یا تجهیزات مدرن تر خریداری شود. همیشه یک دو راهی سخت پیش پای زنبورداران وجود دارد؛ اینکه تجهیزات زنبورداری را دست دوم بخرند یا نو!
طبیعی است که بهترین گزینه برای خرید تجهیزات زنبورداری، تهیه این تجهیزات به صورت نو است. وقتی شما وسایل زنبورداری را به صورت نو تهیه می کنید، با اطمینان بیشتری می توانید از آنها استفاده کنید. زمانی به سراغ تجهیزات دست دوم زنبورداری می رویم که می خواهیم در هزینه های خرید این لوازم صرفه جویی کنیم.
خرید لوازم دست دوم زنبورداری می تواند به شما برای مدیریت هزینه های زنبورستان کمک کند. با این حال، خرید این تجهیزات به صورت استوک یا دست دوم کار ساده ای نیست. برای مثال مشخص کردن قیمت اکستراکتور دست دوم یا سالم بودن کندو خالی دست دوم، یک کار حرفه ای است که نیاز به شناخت دقیق نسبت به لوازم زنبورداری دارد.
در این مطلب تلاش شده تا به برخی نکات برای خرید لوازم دست دوم زنبورداری اشاره شود. این 5 نکته تنها بخشی از نکات زیادی است که باید در هنگام خرید تجهیزات مورد توجه قرار دهید. با این حال این 5 نکته می تواند کمک بزرگی به شما برای خرید هوشمندانه این وسایل دست دوم باشد.

1 . خرید همه وسایل زنبورداری به صورت دست دوم، ساده نیست
درست است که خرید لوازم دست دوم زنبورداری می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند؛ اما هر وسیله و تجهیزاتی را نباید دست دوم بخرید. ممکن است شما یک وسیله مثل دودی یا کاردک را به صورت دست دوم بخرید و مشکل خاصی هم وجود نداشته باشد؛ اما خرید کندو پر از زنبور یا خرید اکستراکتور دست دوم کار چندان ساده ای نیست.
برای خرید دستگاه اکستراکتور دست دوم، حتما باید اطلاعات دقیقی در مورد این دستگاه و نحوه کارکرد آن داشته باشید. دستگاه استوک دیگر گارانتی و خدمات پس از فروش ندارد و اگر در این زمینه حرفه ای نیستید به مشکل بر می خورید. خرید کندو دست دوم با زنبور نیز ممکن است مشکلاتی برای زنبورستان شما فراهم کند. در نتیجه باید با احتیاط عمل کنید.

2 . نسبت به عدم داشتن بیماری اطمینان پیدا کنید
این یک موضوع مهم و چالشی بسیار خطرناک است. خرید تجهیزات دست دوم زنبورداری یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری های ویروسی در بین زنبورستان ها بوده است. متاسفانه همین حالا که شما در حال خواندن این مقاله هستید، یک کلنی زنبور عسل در دنیا به دلیل خرید تجهیزات دست دوم زنبورداری و عدم رعایت نکات بهداشتی، در حال آلوده شدن است.
بیماری هایی مثل کنه واروآ، انواع لوک و... با تجهیزات آلوده به ویژه کندو و قاب ها منتقل می شوند. در نتیجه اگر قصد خرید کندو دست دوم را دارید بهتر است، کندو خالی دست دوم بخرید و نسبت به ضدعفونی کردن و گندزدایی آن به طور جدی عمل کنید.

3 . از افراد مطمئن خرید را انجام دهید
به طور کلی خرید هر نوع تجهیزات و دستگاه استوک، با ریسک همراه است. شما باید تلاش کنید تا این ریسک را به اندازه ای کم کنید. طبیعی است که وقتی به سراغ خرید کندو از دیوار و شیپور می روید، نباید انتظار داشته باشید که این پلتفرم های انلاین بتوانند به شما برای راستی آزمایی کمک کنند. شاید بهتر باشد از پلتفرم های تخصصی برای خرید تجهیزات دست دوم زنبورداری استفاده کنید.
با این حال توصیه می کنیم تا جای ممکن برای خرید هر کدام از لوازم زنبورداری به ویژه تجهیزاتی که حساسیت آن ها بیشتر است، مثل دستگاه اکستراکتور، کندو خالی و... به سراغ افرادی بروید که آنها را می شناسید یا افراد مطمئنی آنها را تایید کرده اند.

4 . قبل از تحویل نهایی، تجهیزات را وارسی کنید
هیچ وقت چشم بسته یک وسیله دست دوم را خریداری نکنید. حتی اگر به صورت اینترنتی از سایت های معتبر خرید می کنید، به دلیل اینکه در حال خرید یک وسیله دست دوم زنبورداری هستید، بهتر است به طور کامل آن را وارسی کنید. بررسی دقیق به شما کمک می کند تا اگر مشکلی در کالا نسبت به توضیحات بیان شده در مورد آن وجود داشت، همان موقع به فرد یا سایت فروشنده بگویید.
این یک نکته مهم برای خرید لوازم دست دوم زنبورداری است. لطفا برای جلوگیری از آسیب های ناشی از خرید نادرست، به این موضوع به صورت ویژه توجه داشته باشید.

5 . به قیمت توجه ویژه ای داشته باشید
شاید یکی از مهمترین نکات برای خرید تجهیزات زنبورداری به صورت دست دوم، قیمت است. اولین نکته در مورد قیمت لوازم زنبورداری که به صورت استوک خریداری می شوند؛ مقایسه آن با قیمت نو آن وسیله است. در بسیاری از مواقع به هیچ وجه ارزش ندارد که برای تفاوت قیمت بسیار کم، به سراغ لوازم دست دوم زنبورداری بروید.
سعی کنید حتما قیمت کندو خالی دست دوم و همچنین قیمت اکستراکتور دست دوم را با نو آنها مقایسه کنید. این دو مورد از مهمترین خریدهای استوک برای زنبورداران هستند و باید به ویژه برای قیمت به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرند.
برای مقایسه قیمت تجهیزات زنبورداری نو و دست دوم می توانید از سایت های فروشگاهی تخصصی استفاده کنید. همچنین بهتر است چند فروشگاه اینترنتی فروش تجهیزات دست دوم زنبورداری پیدا کنید تا دستگاه های دست دوم را از نظر قیمتی با هم مقایسه و بهترین ها را انتخاب کنید.

سخن آخر
خرید تجهیزات دست دوم زنبورداری نوعی ریسک محسوب می شود. با این حال اگر به برخی نکات توجه کنید، خرید این لوازم می تواند در هزینه های جاری زنبورستان صرفه جویی کند. در این مطلب به 5 نکته طلایی در مورد خرید تجهیزات زنبورداری اشاره شد که به نظر می رسد می تواند برای زنبوردارانی که قصد خرید لوازم به صورت استوک دارند، مفید باشد.